Home Biznes Kreowanie wizerunku marki w działalności gospodarczej: Jak – Kiedy? – Z kim?

Kreowanie wizerunku marki w działalności gospodarczej: Jak – Kiedy? – Z kim?

by Agata

Gdy słyszymy określenie „kreowanie wizerunku”, mamy poczucie, że dobrze wiemy, o co chodzi. Słyszymy je w TV, czytamy w Internecie, chętnie chcielibyśmy sami skorzystać. Zbitek tych dwóch słów to jedno z wyrażeń, które w ostatnim dwudziestoleciu często pojawiają się w kontekście marki i w rozmowach o biznesie.

Fachowców z tej dziedziny jest coraz więcej, a wielu przynajmniej za takich się uważa. Czym naprawdę jest kreowanie wizerunku marki i czy warto – szukając podobnych usług – znaleźć dobrego specjalistę, którym będzie ekspert marki osobistej lub firmowej?

Określenie „kreowanie wizerunku marki” niemal z marszu kojarzy nam się z jakimś procesem budowy odpowiedniego wizerunku, osoby lub firmy. I tym dokładnie to jest – procesem dotyczącym jakiegoś podmiotu. Możemy być nim my sami, marka naszej osobistej działalności lub większego biznesu.

Kiedy powinniśmy pomyśleć o poddaniu się takiemu procesowi? Hm… dotyczy to co najmniej kilku sytuacji. Na przykład gdy zakładamy własny biznes lub prowadzimy już działalność, ale do tej pory nie myśleliśmy specjalnie o takim jej aspekcie jak marka. Zawsze, gdy zaczynamy działalność publiczną, wymagającą wzmocnienia własnej rozpoznawalności w środowisku, w którym działamy.

Jak kreowanie wizerunku marki wygląda w praktyce? O co powinniśmy zadbać, chcąc poddać się takiemu procesowi?

Po pierwsze: Znajdź eksperta kreowania wizerunku marki

Zakładasz, że poczytasz trochę w Internecie i spróbujesz wykreować wizerunek swojej marki na własną rękę? Sens takiego podejścia bywa zwodniczy. Warto skorzystać z co najmniej jednej konsultacji u specjalisty, by ułożyć sobie w głowie priorytety, plan działania, obszary marki do wypracowania i sposoby jej promocji. Zalety takiej konsultacji są spore. Specjalista od wizerunku czy mentor marki wesprze Cię merytorycznie. Wskaże konieczne punkty do realizacji i ich kolejność, ale także zapewni Ci: spojrzenie z zewnątrz na tworzoną markę oraz niezbędną informację zwrotną. Może też pełnić rolę inspiratora, koordynatora, pierwszego odbiorcy, konsultanta Twoich pomysłów i mentora, jeśli zdecydujesz się na dłuższą współpracę. A może też sam podjąć się pracy nad wykreowaniem marki.

Po drugie: ogarnij, co to naprawdę znaczy „kreowanie wizerunku twojej marki”

Co to jest wizerunek i do czego konkretnie się odnosi? Niby proste pytanie, ale co odpowiadający to inna odpowiedź. A wizerunek marki to suma wrażeń, jakie mają ludzie stykający się z nią. Czyli nie tylko klienci a szerzej, dotyczy to całego otoczenia, które zna, kojarzy, zetknęło się z Tobą jako marką osobistą lub marką Twojej firmy.

Jedną z ról marki jest takie działanie na zewnątrz i wewnątrz firmy, by aktywnie wpływać na swój odbiór w otoczeniu. Zbiór takich działań nie będzie jednak efektywny, jeśli najpierw nie zbudujemy tożsamości marki. Jest to zespół cech, wartości i innych elementów, które wszystkie razem tworzą jej unikalny charakter, zrozumiały dla odbiorców i przyciągający do współpracy, zachęcający do skorzystania z oferty itp. Tak więc kreowany wizerunek marki to tylko część pracy nad marką jako całością.

Po trzecie: Plan, jak zbudować twoją markę, jest konieczny

Aspektów, które należy wziąć pod uwagę w pracy nad marką jest tyle, że warto zacząć od porządnego planu, przekładającego naszą koncepcję marki na rzeczywistość. To plan strategiczny i najlepiej długofalowy, zawierający m.in. takie składowe jak cele, konieczne analizy (np. konkurencji, naszych klientów itp.), opis koncepcji, formy postępowania, dobór narzędzi służących do tego „kreowania wizerunku marki”… Dobry plan, to plan dostosowany stricte do potrzeb naszego biznesu, dający wytyczne do budowania relacji z klientami, jasno określający wszystkie cechy marki, działania przekładające się na budowę i wzrost jej rozpoznawalności, wreszcie komunikacja o marce do różnych grup odbiorców.

Po czwarte: to motywacja i pasja pozwolą Ci zbudować silną markę osobistą i firmową

Bez silnej motywacji trudno zbudować mocną markę. Podobnie jest z pasją, która wpływa bezpośrednio na aktywne działanie i rozwój marki. Daje siłę, pcha do przodu, wzmacnia pewność siebie, daje radość z projektowania i wdrażania nowych działań, z których większość będzie się przekładać na wykreowanie wizerunku marki.

Każdy, kto prowadzi jednosobową działalność gospodarczą czy firmę z sektora MSP, ma na swoją markę bezpośredni wpływ. Im silniejsza nasza marka osobista, tym silniejsza nasza marka firmowa. I odwrotnie. Zbudowany dobry wizerunek ma na to wszystko ogromny wpływ. Na nasz sukces także.

autor: Dorota Anna Wróblewska

Related Posts

Leave a Comment